‘Terugkeer naar Gaia’ was de 2e voorstelling van de trilogie van Walkyre. Het accent in deze voorstelling lag op Gaia, onze moeder aarde en de wijze waarop wij als mensen haar bewonen en samenleven. Een samenleving waarin de mens zijn eigen rol vaak niet wil erkennen als het mis gaat en wijst naar de anderen. Pytheas reist samen met de jonge Hylko door de tijd en neemt u mee langs spectaculaire zang- en dansscènes en filmbeelden die het verhaal van Gaia vertellen.
De 7 avonden waren alle uitverkocht (5000 bezoekers). Speciaal voor deze voorstelling werden nieuwe bijzondere composities gemaakt.
‘Terugkeer naar Gaia’ is een verhaal dat mensen wil laten nadenken over de sociaal maatschappelijke en ecologische problemen van nu. Tijdens de voorstelling staat onze aarde, Gaia, en de wijze waarop wij met haar omgaan centraal. Duurzaamheid, verbinding, kind en kansen voor de toekomst zijn de essentiële thema’s die als rode draad door de voorstelling heen lopen.
Een intrigerend verhaal geïnspireerd op het unieke oer landschap Drenthe.
Een theaterproductie van Geke Hoogstins
De 13 jarige Hylko raakt verward in de hectiek van zijn onzekere thuissituatie en vragen over leven en toekomst. Tijdens zijn vlucht ontmoet hij de excentrieke wereldreiziger Pytheas. Pytheas neemt de jongen mee naar het verleden. Samen beleven ze de oorsprong van de aarde, haar evolutie en haar krachten.
Reizend door de tijd komen ze in het oude Drenthe in de ijzertijd terecht en volgen het verhaal van Walkyre; symbool voor het samengaan van de aardse en mystieke wereld en de samenleving met al haar aardse tekortkomingen. Hier zien we hoe het volk in de kleine Germaanse samenleving niet in staat is tot zelfreflectie en probeert de schuld voor de problemen buiten zichzelf te leggen en wijst naar buiten.
Het laat zien hoe wij als mensen generaties lang zijn omgegaan met Gaia, onze aarde. Hoe wij haar veronachtzamen, leegzuigen, maakbaar proberen te laten zijn. Maar Gaia vecht terug en grijpt genadeloos in als het uit de hand dreigt te lopen.Gaia, moeder aarde, houdt de toeschouwer een spiegel voor door haar wereld te tonen met al haar oerkracht en waakt over de processen die zich afspelen in de gebeurtenissen in het leven van Walkyre.De kleine jongen zal met de echo’s van het verleden, aan zijn eigen toekomst en relatie met Gaia, duurzaam en menswaardig, een invulling moeten geven.
De disciplines versterkten elkaar enorm in de theatrale zeggingskracht van de voorstelling. Door de voortdurende interactie en snelle afwisseling van spel, dans, filmbeelden, muziek, teksten van de verteller en licht- en geluids- effecten heeft de productie het vermogen de aandacht volop vast te houden van het publiek. Het publiek komt daardoor oren en ogen te kort. Een multimediale beleving.
RTV Drenthe “Filmopnames voor Walkyre van start”
RTV drenthe: Historisch tempeltje krijgt rol in theaterstuk in Eext
Terugkeer naar Gaia: impressie van de laatste repetities zomer 2014.
RTV Drenthe: Muziekvoorstelling Walkyre krijgt vervolg
Bouw van het theater
Het Smalspoormuseum leverde de rails voor het grote uurwerk dat een rol speelde in het decor.
De eerste repetities op locatie.
Audities 15 maart – eem impressie
De film is een wezenlijk onderdeel van de voorstelling. De getoonde beelden dienden als achtergrond (levend decor), maar vooral ook ter ondersteuning en verdieping van het verhaal. Ook werden er tijdens de scènes in de filmbeelden parallellen worden getrokken naar andere tijden, situaties en cross-overs met vergelijkbare maatschappelijke situaties en cultuurhistorie. Dit om het perspectief van de toeschouwer voortdurend te verbreden zodat de onderliggende visie in elke tijd en gebeurtenis van de wereld te plaatsen is. De film werd geprojecteerd op twee schermen.
Een aantal scènes werden opgenomen in het Bargerveen routebeelden van de N34 over de Hondsrug; de oude prehistorische route met Winand in een rode cabrio….. Een actuele cross-over naar het heden met het actuele thema macht en hebzucht.
De beelden die Warchild aan ons ter beschikking stelde zijn een wezenlijk onderdeel van de voorstelling, immers kansen voor kinderen worden zeer bepaald door de omgeving en de plek op aarde waar ze opgroeien.
Zeer bijzonder was ook de opname die we mochten maken van het meisje van Yde in het Drents Museum. Speciaal voor deze gelegenheid werd de glazen afdekplaat verwijderd en mochten we haar zelfs strelen…
De scènes werden door Robbert Huijskens gefilmd, een ervaren directing cameraman werkzaam bij RTV Noord en RTV Drenthe, naar het uitgewerkte filmscript van Geke Hoogstins.
De montage was in handen van Fred van Os, werkzaam als Multimedia Designer /(Multi camera) Director bij RTV Drenthe.
Voor ‘Terugkeer naar Gaia’ werden nieuwe muziekstukken gecomponeerd. Deze werden live uitgevoerd. De muzikanten voor dit gelegenheidsorkest zijn allen professionals uit heel Nederland. De liedteksten zijn van Geke Hoogstins.
De nieuwe composities zijn o.a. van Joop Caspers. De muziekstukken voor het grote Oerkoor van 60 man werden gecomponeerd en gearrangeerd door repetitor en dirigent Cas Straatman. Roy Kuschel werkte aan een aantal bijzondere composities voor een dansscène waarbij het koor als ‘klankwezens’ fungeerden. Helaas is Roy ziek geworden en heeft niet in de voorstelling kunnen spelen. In op 11 augustus 2016 is hij overleden.
Stemkunstenares Anja Warmink vertolkte op prachtige wijze in klanken de verhalen en emoties van Gaia.
Van Theo Hoogstins (1955-2003) jazzmuzikant en componist, broer van Geke, werd het nummer 2soon2die gespeeld door Libbe Oosterman op trompet.
Een prachtige aanvulling was het gebruik van zeer oude instrumenten (replica’s). Het Drents Museum was bereid deze instrumenten beschikbaar te stellen.
Een “Oerkoor” van 50 tot 60 zangers speelde het volk.
In 2013 werkten we samen met het Prins Claus Conservatorium te Groningen. Onder de indruk van het verhaal en de muziek besloot het conservatorium actief mee te werken. Dit heeft geleidt tot een prachtig preview concert in oktober 2013. Dit concert was een voorproefje met muziek, zang en dans en heeft geleid tot een samenwerking met Univé (landelijk) die als hoofdsponsor de voorstelling in 2014 mede mogelijk maakt en zorg wilde dragen voor een landelijke promotie. Vijf buitenlandse studenten van de master NAIP (New Audiences en Innovative Practice) die in hun eigen land reeds een Bachelor’s degree in Music hadden behaald, hebben in het kader van de masteropleiding een aantal composities van Joop Caspers op creatieve wijze uitgewerkt tot arrangementen voor orkest en koor.
Dirigent Cas Straatman is repetitor en docent aan het conservatorium en begeleidde de studenten samen met Geke Hoogstins.
ORKEST
Cas Straatman, Dirigent, Piano
Dick van den Brink, Bassist
Peter van de Braak, Trombone
Michelle van de Braak, Celliste
Joop Caspers, Gitarist
Lysette Lever, 1e Violist
Marco Lopez, Percussie
Libbe Oosterman, Trompet
Jelmer Strijkstra, Viool
Eckhart Tubbens, Viool
Ingrid Visser, Klarinet
Maaike ten Wolde, Alt viool
COMPOSITIES/ARRANGEMENTEN/TEKSTEN
Joop Caspers, compositie: Tijd, Aarde, Mysterie, Macht,Scheiding, Omarming, Interludium, Echo.
Cas Straatman, compositie: Wie is zij, Schuld, Ontmoeting. Arrangementen: Aarde, Mysterie, Macht,Scheiding, Interludium, Echo
Anja Warmink, Compositie: Gaia-lied
Geke Hoogstins, Compositie: Evolutie 1 en 2. Liedteksten: Aarde, Mysterie, Macht,Schuld, Echo, Scheiding
Theo Hoogstins(1955-2003): Compositie: 2soon2die (fragment gearrangeerd voor trompet door Libbe Oosterman)
Speciale dank: Opnamestudio Bernard Meulman
De voorstellingen die Geke produceert zijn bijzonder door het creatieve lichtdesign wat een wezenlijk onderdeel vormt van het totale beeld wat zij ook als beeldend kunstenares voor ogen heeft.
Het lightdesign van DGA Addlight BV* werd samen met Geke’s geschreven lichtplan en script door de creatieve lichtkunstenaar Tybert-Jan Maters geprogrammeerd en ter plekke uitgedacht. Sessies die tot diep in de nacht duren en hebben geleid tot een theatrale en bijzondere lichtshow en een b9ijzondere creatieve samenwerking.
Micky Dordregter, die voor zijn werk bij o.a. de internationale edities van The Voice en Idols de hele wereld over vliegt, maakte ruimte in zijn agenda gemaakt om het lichtontwerp voor terugkeer naar Gaia te maken.
De theaterlocatie ligt achter het atelier/woonhuis van Geke Hoogstins, een natuurgebied van 2 ha. met een grote vijver. Een bijzondere locatie: op nog geen 500 meter afstand zijn overblijfselen van een oude Germaanse nederzetting gevonden en de Vijzelweg is een oude prehistorische route met vondsten uit het mesolithicum (10.000 v Chr.!).
Locatie theater op oeroude grond…. Dé inspiratiebron voor de sage van Walkyre.
Het is voor Geke Hoogstins een artistieke uitdaging om haar visie zichtbaar te maken op de locatie waar de voorstelling plaatsvindt. Immers de locatie, het oude Drenthe, de natuur, is de oorsprong van het verhaal. Die voorstelling kan dus alleen maar gespeeld en gevoeld worden in een (oud) natuurgebied. Het gebruik maken van water, ruimte, natuur en de elementen, daagt uit om in samenspel te werken. Zo is ook dit proces een tastbaar contact met moeder aarde….
De ruimte van de locatie geeft veel visuele diepte in de voorstelling. De dansers die uit het landschap komen en lange afstanden overbruggen richting publiek. De verschillende scènes die naadloos in elkaar overvloeien doordat vanuit allerlei richtingen, om en vanuit het publiek beweging plaatsvindt. De grote dampende vijver geeft door de weerspiegelingen een extra visuele en kunstzinnige dimensie aan de bewegingen van het theatrale schouwspel.
Het voelbaar meebeleven van aardbevingen, onweer en wind maakte een onuitwisbare indruk op de toeschouwer.
PRODUCTIE TEAM 2014
Geke Hoogstins, Producent, artistiek leider, regisseuse, creator, scriptschrijver van de choreografie, film, muziek, lichtshow en editor.
Martin Bierman, Technisch Producent
Paula van Ham, project assistente
Tybert Jan Maters, light design
Cas Straatman, music director
Christien Smit, PR en marketing
Gert Siebring, coördinatie logistie
Jaap Jager, JJAdministratie en Adviesbureau: beheer & coordinatie tickets
ARTISTIEK TEAM 2014
Selmar Jurian, Choreografie
Nelleke de Vries, Coördinatie amateurdansers
Rudi Emmelkamp, Adviseur Choreografie
Thea Bleijenburg, Coordinatie kostuums/visagie
Robert Huijskens, Camera en film director
Joop Caspers, gitarist, componist
Cas Straatman, componist, arrangeur, koordirigent
Christian Wijnholds, decorbouw en special effects
Rochus de Jong, decorontwerp- en bouw
TECHNISCH TEAM 2014
Martin Bierman, technische productieleiding
Tybert Jan Maters, light design, projectie
Jochem Pastoor, Geluid
Niels Jansen, Assistent Geluid
ONDERSTEUNEND TEAM 2011
Jaap Menses, Fotografie
Fred van Os, editor
Heidy Wieringa, Kostuumontwerp/coupeuse
Lieke Onstein, assistente kostuumontwerp
Grime/visagie, Joke de Boer
Annemarie Elberse, ontwerp replica kralensnoer van Exloo
HOOFDROLLEN
Selmar Jurian – Winand – dans
Luisa Montera de la Rosa – Walkyre – dans
Albert Secuur –Pytheas
Anja Warmink – Gaia,
Luka Brandsma – Hylko – dans
BIJROLLEN
Kirsten Notenboomer – Dagny, Meisje van Yde
Berfin Pekedis – Elfruna (dans)
Ilse Mink – kind van de toekomst
Anne Maura Hilbolling – nieuw leven
Elles Niepoth – Zelda
Leo Westdijk – Erbout
Karin Agterbos – Lioba
Hans Agterberg – man van het volk
DANSERS
Lize van der Laan
Christel Kroese
Virginia Kui
Lisa Scheffer
Rebecca Wolbeck
Suzanne Zeegers
Milou Zuurveld
FIGURANTEN
legervoertuigen:
John Danker, Martin Sas, Jan Bruggink,
Chauffeuse Rode Morgan:
Conny van Nijkerken
OERKOOR
Hans Agterberg, Karin Agterbos, Heleen Beijes, Hans Bosman, Henk Bosman, Ina Bosman, Jaap Bregman, Jessica Evers, Jannie Feiken, Karla Fidder, Janny Greveling, Suzan Hordijk, Charles Houx, Herman Kamminga, René Kaptijn, Willem Koper, Yvonne Marring, Anne van der Meer, Elles Niepoth, Hein Pierik, Carin Rus, Betsy Samplonius, Corrie Scholten, Nannie Schrage, Lucy Westers, Leo Westdijk
DANSSCHOOL AA EN HUNZE
o.l.v. Nelleke de Vries, dansdocent
Jannet van Asselt, Janny van Asselt, Linda van Asselt, Anita Bos, Marjan Bos, Martha Brandsma, Sanne Brandsma, Anne Ellens, Yvette Freese, Amie Hart, Anne Maura Hilbolling, Annemarie Hoogeveen, Annelot de Jonge, Esther Kleefman, Leonie Meendering, Fleur Middel, Isis Repetur, Rachel Rundervoort, Josien Sterkenburg, Yris Esthelle Schilperoort, Neeke Spanjer, Janine van Veen, Anna Verboom, Esther Venema, Sabine Verboom, Floor Visser, Nelleke de Vries, Marleen Tuma
VRIJWILLIGERS
Gerdie Vloothuis, coördinatie vrijwilligers
Alexander Timmermans, Ali Klinkhamer, Andries van der Meer, Annemieke Boksem, Annemieke Weyling, Bert de Groot, Betsy Samplonius, Boukje de Jonge, Carin Rus, Cees Lanting, Cor Evers, Danny Steenhuis, Dita Evers, Dorilea Fonville, Gepke Niemeijer, Gerrie Bakker-Mulder, Hans Onstein, Harm Pepping, Heidy Vedder, Henk Louwes, Henk Vos, Henny Zand, Herman Stegeman, Hileen Hovinga, Jaap Menses, JaapJan Hoogstins, Jan Santing, Jannie Vos, Janny van der Lei, Johan vd Kamp, Johanna Tolsma, Joke Beugeling, Joke Mulder, Marga Smidt, Marijke de Nooyer, Martha Brandsma, Mieke Bremer, Monica Lourens, Monique ten Broeke, Nico Arends, Nicolette Broodman, Paul Bouman, Peter Notenbomer, Pieter Lanting, Ria Bakker, Thea Jochemsen, Tina Notenbomer, Tineke Jakobs, Toltsje Scheringa, Wilma Vos, Zeger Zeilemaker
Het boek Walkyre, toont de schilderijen die gebruikt zijn in het filmdecor én de Sage van Walkyre,
Het boek is te bestellen in de webshop
De DVD betreft een mooie live registratie die door Bernard Meulman is gefilmd en samen met Geke is ge-edit.
Via het contactformulier kunt u beeldmateriaal en/of meer informatie inwinnen.
Een bijzondere dank naar de gemeente Aa en Hunze, die ons de afgelopen twee jaar tijdens het hele proces heeft gesteund, ons bleef aanmoedigen en de productie een warm hart heeft toegedragen. En uiteraard danken wij al onze sponsoren en donateurs! Zonder deze giften had de voorstelling nooit werkelijkheid kunnen worden.
Speciale dank
Martiniplaza
War Child
Smalspoormuseum te Erica
Natuurbegraafplaats Hilligmeer
Drents Museum
Op eigen houtje
Warchild
voor de toestemming om filmbeelden te gebruiken.